Friday, June 28, 2013

Pulau buatan tercantik didunia ~

1. The Pearl
The Pearl Island
The Pearl juga dikenali sebagai ’Pearl of the Gold’, dan ianya pulau yang terletak di Doha, Qatar. Pulau ini didiami oleh 40,000 orang penduduk dan terletak lebih kurang 20 km dari Doha International Airport. Pulau ini dibina dengan kos  2.5 billion U.S. $ dan ianya dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti Hotel, Resort dan Spa.

2. Durrat Al Bahrain
Durrat Al Bahrain Island
Durrat Al Bahrain adalah pulau terbesar di Al Bahrain, ianya terdiri daripada 13 buah pulau yang bercantum, dan terdapat pulau yang berbentuk seperti ikan.. Terdapat Hotel 5 bintang, padang golf dan lain-lain kemudahan yang lengkap, dan terdapat lebih 12 buah jambatan yang menghubungkan antara pulau ke pulau. Kos semua dianggarkan sebanyak  1.3 billion U.S. $.

3. Peberholm
Paberholm yang disebut sebagai pulau lada. Pulau buatan di Denmark ini mempunyai kawasan seluas 400 × 500 meter persegi, pulau ini juga dilengkapi dengan terowong kereta api dengan panjang 4050 meter x 2 lorong landasan keretapi terpanjang di Eropah. Di samping itu terowong kereta api, pulau ini juga dilengkapi dengan jambatan yang agak mewah di sepanjang 16 km yang menghubungkan kedua-dua negara, iaitu Sweden dan Denmark. 

4. Thilafusi
Thilafusi Island
Thilafusi pada asalnya adalah sebuah lagun yang mempunyai panjang 7 km dengan lebar 200 meters.Pulau ini lebih banyak digunakan untuk aktiviti industri seperti pembinaan bot, simen pembungkusan, metana, dan pelbagai aktiviti industri dalam skala besar. Tetapi malangnya, pulau ini juga digunakan sebagai tempat pelupusan akhir sisa, terutamanya sisa industri dan terdapat juga manusia yang melupuskan sisa buangan di tempat ini.

5. The World Island
The World Island
World Island atau Pulau Dunia ini adalah koleksi sebanyak 300 buah pulau yang membentuk peta dunia yang terletak di luar pantai Dubai, Emiriah Arab Bersatu dengan kawasan seluas 9 km dan 6 km lebar, dikelilingi oleh pemecah ombak lonjong. Setiap pulau kecil di Pulau Dunia, mempunyai 23,000 meter persegi yang luas kepada 24.000 meter persegi dan terbahagi kepada 4 kategori. Dengan harga setiap pulau untuk mencapai 15-45 juta dolar Amerika. Pulau Dunia yang dibina menggunakan pasir pengorekan dari dasar laut, dan akses ke pulau ini hanya boleh menggunakan bot,helikopter dan pesawat laut.

6. Palm Island
Palm Island
Sama seperti The World Island, Palm Dubai juga terletak di Emiriah ArabEmirates. Pulau- pulau buatan ini, merupakan yang terbesar di dunia. Pulau Palm dikelilingi oleh bentuk bulan sabit sawit berbentuk pokok di sekitarnya. Di dalamnya juga terdapat 3 pulau dengan kemudahan khas seperti hotel, pangsapuri depan eksklusif, villa, taman tema air, restoran, pusat membeli belah, kemudahan sukan dan spa kesihatan. Palm Island pembangunan pulau ini bermula sejak 2001 tahun lalu dan dijangka siap pada 2013.

No comments:

Post a Comment

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI